Osamělá krása Karibiku KUBA 2023

V lednu letošního roku připravila charterová společnost Vltava Sailing další plavby kolem Kuby, největšího ostrova Karibiku. Na plavbu jsme vypravili dva katamarány, Lagoon 450F a Lagoon 421. Posádky se skládali více z nováčků, ale i několika zkušených námořníků. Při schůzkách před vyplutím, kterým říkáme rozplavby, jsem slíbil přívětivé Kubánky, množství ulovených ryb, bohaté koráli, pusté ostrovy, delfíny, žraloky a i plameňáky. Tyto sliby byly bez výjimky splněny. Ne nadarmo se komodorovi přezdívá také Pravda horoucí.

Katamarány svým nízkým ponorem jsou pro tuto oblast plavby velmi výhodné. Jako všechny plavby začínáme několikadenní aklimatizací v Havaně s bydlením v soukromých apartmánech. Cena za pokoj a noc stojí jen 25€, což je pětina toho co stojí lepší hotel v Havaně, třeba Memorias Miramar. Možno doplatit snídani za 5€. Možná vás zaráží ceny v eurech, ale na Kubě jde hospodářství od desíti k pěti a to co bylo ještě nedávno policejně stíhané, je dnes běžné. Platby v eurech či dolarech prakticky všude i v restauracích. Ale také je možné platit kubánským pesem/CUP/ v kurzu jedno peso rovná se jeden americký dolar. Na ulicích vám nabízí veksláci lepší kurzy než banka, jako za komunistů u nás. Kromě toho nabízejí určitě pravé kubánské doutníky. V Havaně jsme strávili tři dny, které nám umožnily si toto krásné město důkladněji prohlédnout. Staré město v centru Havany bylo prohlášené za kulturní dědictví lidstva. Bohužel péče komunisticko- vojenského režimu se podepisuje na devastaci všeho. Z revolučního nařízeného nadšení zbyla jen jediná revoluce, sexuální. Kubánské ženy vycházejí na ulici vždy upravené ,pěkně oblečené a usměvavé. Nejhezčí oblast plavby na Kubě je určitě jihozápadní část, nazývaná Archipelágo de los los Canarreos, ostrovy zpěvu. Pronájem jachet a katamaránů zde zajišťují dokonce tři charterové společnosti ve dvou marínách v přístavu Cienfuegos. Město bylo vystavěné francouzskými Američany před 150 lety a má třistatisíc obyvatel. Jižním směrem leží mnoho opuštěných ostrovů, moře plné ryb a nádherných korálů. Zní to jako reklama cestovních agentur, ale zde je to opravdu tak, jak se pokaždé sami přesvědčujeme.

Menším problémem je, že Cienfuegos leží 250 kilometrů od Havany. Téměř celá cesta je po dálnici, kde se prohánějí koňské potahy, cyklisté a místy na ní suší i obilí. Ale jinak je bezpečná s motoresty, kde je jedno, na které straně dálnice stojí. Chybí středová svodidla a tak není problém přejet všechny pruhy do protisměru, což dělá cestu ještě zajímavější. Pod každým mostem stojí policejní kontrola, ale cizince neobtěžují. Cena za přistavený bus pro 18 osob nás stála i se zpáteční cestou 56 € na osobu.

Marína Merlin na okraji Cienfuegos funguje jako všude ve světě, vždyť také mají všechny zahraniční majitele. Jedna je německá, druhá španělská a třetí nadnárodní. Váží si klienta, jsou velmi ochotní a nápomocní při řešení možných problémů. Naše charterovka je německá a její base manager Omar je velmi vstřícný. Na cestě nás zastihla zpráva, že náš objednaný katamarán Lagoon 450F právě potopili v oblasti Cayo Largo. Naštěstí byl volný ten samý model, takže nevadí. Náš původní katamarán jsme zahlédli napíchnutý na skálu hned na prvním ostrově celého souostroví. Co je ovšem nepříjemné je povinná místní taxa ve výši 12 dolarů na den. Když vynásobíte 14, je to už slušná sumička. Stejnou jsme platili před třemi lety na Britských Panenských ostrovech. V obchodu v maríně jsme si dopředu objednali vyplněným provisiong listu zásoby na cestu. Konkrétně 760 piv a 50 lahví kubánského sedmiletého rumu, to proti kurdějím. A hlavně i zde platí Křepelkova poučka, kolik rumu se na loď přinese, tolik se ho vypije. A bez rumu se vyplout nemá a dokonce nesmí. S potravinami je to složitější, ale to základní objednané jsme dostali. Nejkurioznější z objednaných potravin je, že není cukr. Ten, který po mnoho let patřil k zásadním vývozním komoditám Kuby. Na lodi jsme si vyrobili cukr ze stvolu cukrové třtiny. Vypadá to ale, že žízní, hladem a mrazem trpět nebudeme. Ale hlavně jsme jedli příštích deset dnů jen námi ulovené ryby. Na rozdíl od minulých plaveb, kdy jsme občas ryby koupili od kubánských rybářů. No spíše vyměnili v kurzu dvacetpět langust za lahev rumu. Ještě v Havaně Pavel koupil za 30 € simku, kterou jsme si vytvořili na příští dva týdny vlastní wifinu, což jsme velmi ocenili. Mobilní data a volání do zahraničí je z Kuby velmi drahé.

Ještě před vyplutím kupujeme objednané čerstvé housky, chleby a něco zeleniny. Celní odbavení je formální, rozdáme drobné dárky a můžeme spolu s naším druhým katamaránem vyrazit za dobrodružstvím. Cíl naší dnešní plavby je ostrůvek Cayo Guano, vzdálený 50 Nm. Příznivý severovýchodní vítr o síle 15 uzlů, nás už odpoledne pod plachtami přivál do cíle, kde jsme měli čas navštívit ohromný maják na ostrově. Po vystoupání 245 schodů máme krásnou vyhlídku na okolní ostrovy, které hodláme navštívit. Pozdě večer se rozfoukalo přes 25 uzlů a okolní jachty a rybářské lodě nás začínají ohrožovat, tak na doporučení komodora oba katamarány překotvují mimo vyhrazené kotviště. Při manévrech ztrácíme pravou vrtuli a vítr nepolevuje, proto držíme zbytek noci hlídky. Pro klid a jistotu.

Druhý den s automechaniky z druhého katamaránu, Lounskými žraloky a naším potápěčem Petrem, po dvou hodinách a drobných úpravách nasadíme náhradní šroub a plujeme na západ s cílem Cayo Largo. Na mořském zlomu se daří lovit první ryby, metrové baracudy a tuňáky. A tím přecházíme na rybí stravu příštích 12 dnů. Ještě před západem slunce vplouváme do maríny Cayo Largo, která je vlastně jediná na naší dvoutýdenní plavbě. Opět formální celní prohlídka s příslušnými úplatky a zaplacení 45 dolarů za noc, jsme vyvázáni u mola pro zahraniční lodě. Večer výprava za domorodci, je zde hlučná diskotéka jeden noční bar.

Další den vyrážíme pouze s dinghy na ostrovy leguánů, kterých je zde několik. Na tom hlavním žije přes padesát těchto roztomilých zvířátek. Ale hlavní atrakcí dne je návštěva plážového baru na proslulé sněhobílé pláži Sirena. Nezbytná degustace mojita, cuba libre a daiquiry až do úplného vypití celého baru do sucha. S pokračováním degustace na našem katamaránu.

Ráno čekáme na nezbytný příchod celníka, který nás vypraví na další plavbu. Cestou koupání, ale hlavně šnorchlování na asi nejhezčím reefu v oblasti u Cayo del Rosario. Nezůstáváme na noc, protože se čeká noční bouře ze severu. Na noc se schováváme u jihu ostrova Cayo Cantiles, kde je meteorologická stanice na kterou odtáhneme pár rybářů, kteří nás odmění lobstry. Upluto kolem 30Nm. Hlídky komodor nestaví, jsme dobře ukryti před silným větrem, jen vlny nás občas pohoupou. Dnes se dostáváme ze signálu a příští dny budeme na neobydlených ostrovech odkázáni na vlastní předpověď počasí.
Nový den začínáme šampaňským, neboť lodní troublemaker Aleš slaví narozeniny. Co ten se mně nazlobil. Ještě o něm uslyšíte. Po drobné opravě přívěsného motoru míříme dál na západ k ostrovu Isla de la Juventud. Chytáme ryby, přibyly také metrové makrely. Největší má 115 cm a je velmi chutná. Přes Cayos Acatraces za silného větru přes 25 uzlů kotvíme na noc u Cayo Avalos.

U ostrova Cayo Matias je zajímavé potápění ve vraku rakouské obchodní lodi, nasedlé na dno. Kolem vraku krouží s námi také žraloci.
Protože se potřebujeme dostat do severní části souostroví, rozhodujeme se proplout jediným možným koridorem Canalizo Aquardiente. Což se nám podaří za řvaní hloubkoměru, který hlásí, že bagrujeme dno, což se nám také na několik vteřin i podaří, jak nám ukazuje zvířený písek kolem lodi. Důvodem této riskantní plavby je, náš z minulé plavby oblíbený opičí ostrov, Cayos Campos. Je zde stanice se dvěma muži, kteří krmí asi sto opic makaků. Jsou zde měsíc a pak jsou střídáni další směnou zase na měsíc. Jsou velmi ochotní, dostanou bednu piv a po domluvě nám ugrilují naší metrovou makrelu spolu s brambory v alobalu. Výborná večeře spláchnutá pěti lahvemi rumu a mraky piv. Hlídači také později učí kapitána Michala salsu nebo co to je, a on naopak rybáře českou válenou. Taneční souboj Hvězdy tančí dopadl nerozhodně a zbytek večera se tetelíme u velkého ohně.

Ráno dle domluvy jsme pozváni na krmení ostrovních opic. Přivážíme si na devátou i ty naše, co nám sedí za krkem. K velkému překvapení všech opičky opravdu vylézají ze všech stran ke stanici a my je krmíme. Na naší trase dále provádíme výsadek na ostrově plameňáků a pelikánů Cayo Tablones. Růžové ptáky vidíme, ale pouze z dálky, při přiblížení odlétají na druhý konec jezera. Nemají se čeho bát, ptáky nelovíme. Dál se vracíme do kanálu Rosario, kde i házíme na noc kotvu.

Znovu se potápíme na přebohatém reefu Rosario a po týdnu se vracíme do maríny Marlin na Cayo Largo. Je zde jeden obchod, kde hlavní artikl je rum a pivo a pár drobností k jídlu, dále banka, želví farma, obchod se suvenýry, celnice a kapitanát. A také bar a nálevna pro místní pracovníky nedalekých resortů.

Další den pokračujeme v návratu. Ráno čekáme, až nám místní spřátelený pekař upeče šest chlebů a padesát housek, pro obě lodě. V okolních resortech budou zahraniční pískožrouti bez pečiva. Potápíme se na výjezdu z Cayo Largo, uvázáni na bóji pro velké potápění. Kromě Viktora, zkušeného potápěče, se za ním vrhá do vln náš troublemaker Aleš. Všichni na lodi slyší varování kapitána, Aleši, kam se ser..š. A také netrvá dlouho a zjišťuje, že se přes příbojové vlny nedostane zpátky na loď. Zbytečně mává rukama, občas se i topí a zachraňuje se vystoupáním na útes. Zoufale hledí na nás a ví, že bez naší pomoci se nezachrání. Spustíme dinghy a po manévrech se podaří se ho zachránit. Večer zachraňujeme dalšího člena naší posádky, ale tentokrát jen ze spárů druhého katamaránu, kterým se podařilo našeho Petra znehybnit. A jako vždy , všechno dobře dopadá. Na večeři se podávají z nouze špagety, ale bez kapitána. Nejde mu překonat nenávist k této italské specialitě, kterou dostával minulých třicet let na všech plavbách. Tedy nejméně tisíckrát. Myslím, že ostatní kapitáni se mnou soucítí a trpí při nich stejně.

Ještě se vydáváme na další ostrovy za leguány. Plujeme do Cayos de Dios, cestou přicházíme o poslední návnady na velké ryby a ve stínu ostrova házíme kotvu. Plujeme tak rychle, že se nám otvírají piva v lednici, což nikdo nechápe.

Po neklidné noci míříme do domovského přístavu Cienfuégos, máme to přes 50 Nm. Fouká nám samozřejmě proti, v nárazech přes 20 uzlů a ve vlnách nám píská varovný signál, že do lodi teče. Průzkumem zjišťujeme, že je chyba ve snímači výšky vody ve stokové pumpě. Brzy odpoledne se uvazujeme u mola, nezbytné odbavení celníkem přivítání base managerem. Vše bez problémů, gratulujeme si, slavnostní přípitek a kapitánovo zhodnocení plavby. Večer ve městě oslavy pokračují i na diskotéce se zajímavým programem pro pány. Kubánky opravdu umí se svými těly neuvěřitelně pohybovat. Jak je povinností po každém návratu doplňujeme naftu. Vzhledem k větru a zrádným mělčinám jsme projeli přes 300 litrů nafty. Na našem Lagoon 450 jsou dvě nádrže po 520 litrech a ještě navíc byly pro jistotu na lodi kanystry s dalšími 100 litry nafty. Třeba uvést, že motory Yanmar mají výkon 2x57Hp. Neuvěřitelnou byla ale cena za litr nafty, v přepočtu na naše koruny to je 4 Kč za litr. A další zajímavost, když platíte u pumpy kartou, cena je jeden dolar, když hotově, tak půl dolaru za litr. Zajímavé počty. Nádrže na vodu měly celkem 700 litrů a navíc na lodi byl instalovaný odsolovač, který uměl vyrobit 60 l sladké vody za hodinu.

Na neděli jsme si objednali taxíky na celodenní výlet do Trinidadu. Toto 500 let staré město je další perlou Kuby. Leží jen 80 kilometrů od Cienfuegos. Je také pod patronací UNESCO, ale to nestačí na obnovu krásy tohoto skvostu.

Poslední den proběhne check-out katamaránů se šéfem společnosti. Překvapí nás svou tolerantností, na kterou nejsme zvyklí u jiných společností. Menší poškození lodi neřeší, nad ztrátou kliky mávne rukou. A hlavně nemusíme platit ztracenou vrtuli. Obě kauce vráceny bez ztráty květinky. Příští plavby objednáme u této společnosti. V poledne nás vyzvedává objednaný autobus a s přestávkami cestou a v Havaně míříme na letiště. Tím končí nezapomenutelný výlet na ostrov Kuba. Vaší návštěvu Kuby doporučujeme co nejdříve, než jí totalitní režim uvede do úplného konce. Proto si pospěšte, čeká zde na vás přes čtyři tisíce ostrovů. V naší společnosti VLTAVA-SAILING vám ochotně poradíme jak na to.